Utolsó kommentek

Előadás + elmélkedés

2013.02.17. 15:12 | Xinaf | komment

Címkék: vallás érdekesség ima élménybeszámoló

Abban a megtiszteltetésben volt részem, hogy meghívtak egy római katolikus ministráns foglalkozásra, hogy tartsak előadást a görögkatolikusságról.
Az előadás egész jól sikerült, ami azt jelenti, hogy mindenki nagyon dicsérte, én pedig úgy éreztem, lehetett volna jobb is. 
Igazából nem is erről akarok írni, hanem inkább arról, mennyire nagy különbségek is vannak a különböző rítusok között. Még a katolikus egyházon belül is. De valójában még a görögkatolikus egyházon belül is. Fura volt úgy beszélni, hogy "igaz-e, hogy nálatok nincs orgona?" "igen, kivéve ahol van..."
Mert ha átlépünk a keleti és a nyugati lelkiséggel bíró görögkatolikusokon, akkor is annyi eltérés van egyházközségenként, mintha nem is egy egyházhoz tartoznának.
Van-e orgona? Van-e "félnótás" mise, vörösborral áldoztatunk-e, 3 antifóna van-e, létezik-e gitáros mise, szentségimádás, stb? Ezeknek a kérdéseknek a fele sem került elő, de a másik fele igen, és megizzasztott a válasszal. 
Elvileg mi is "egyetemesek" vagyunk, és bár tudom, hogy a rómaiaknál sem egységesek a dolgok, szerintem nálunk kicsit nagyobbak a különbségek.
Pár napja még majdnem 40 fokos lázam volt, időnként már hallucináltam is. De minden nap sikerült annyira összeszedjem magam, hogy odavonszoljam a lázas, beteg testem az ikonok elé, és ha máshogy nem, de legalább ülve elmondjam a szokásos imáimat. Azt mondtam magamba, hogy "az ima meggyógyít". A gyógyszerek persze segítettek, de biztos vagyok benne, hogy az imáimon még több is múlott. Ez a kereszténység egyik fontos része, az imádkozás. És mennyire, de mennyire másképpen imádkozik a görögkatolikus, és a római katolikus, a nyugati és a keleti ember... 
Az előadás végén, búcsúzásul megmutattam a nagyböjt egyik állandó imádságát, Szent Efrém fohászát:

"Életem Ura és Uralkodója,
ne engedd hozzám
a jóra való restség,
könnyelműség, pénzvágy
és megszólás szellemét!

Ajándékozd inkább szolgádnak
a józanság, alázatosság
állhatatosság és szeretet lelkét! 

Igen, Uram, Királyom! Add meg,
hogy megismerjem bűneimet
és meg ne ítéljem felebarátomat,
mert áldott vagy örökkön-örökké!"

Igyekeztem visszafogott lenni, nem végeztem metániát, csak keresztet vetettem, de állítólag így is nagy ámulás volt rajtam. Nekem pedig sikerült az ima elmondása alatt kicsit kizökkennem a valóságból (ami egyébként igen felemelő érzés), és kicsit elmerülni ennek az imának a mélységeiben. Nem is írok róla most többet, mert az egy külön bejegyzés hosszú. De a lényeg az, hogy az ima lelki, értelmi és érzelmi szinten is hat ránk. 
Úgy gondolom, hogy a párkapcsolatoknál ez egy nagyon fontos és kényes kérdés... hasonló szintű hit kell ugyanis a két embernél. Működhet jól két hitetlen kapcsolata. Működhet jól egy hitetlen, és egy nem nagyon hívő kapcsolata is. De egy mélyen hívő, és egy hitetlen, nem nagyon hívőé nem... mert ami az egyiknek a legfontosabb, az a másiknak nem, vagy csak alig fontos. Vagy az egyik, vagy a másik elkezd megváltozni. Amennyiben nem, úgy a kapcsolatnak minimálisak az esélyei. 
A párválasztás nehezebb dolog, mint hinné az ember, még így több párkapcsolat után is. Fura, régebben milyen mellékesnek vettem a másik hitét. 
Nagy élmény volt egy egészen más lelkiségű közegben a sajátomról beszélni, még ha csak nagyon alapszinten is. Nagy élmény volt, hogy érdekelte őket, hogy még kérdeztek is. Mindenesetre köszönöm a lehetőséget!

A bejegyzés trackback címe:

https://xinaf.blog.hu/api/trackback/id/tr125085124

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása