Utolsó kommentek

Szent Bademus

2011.11.14. 20:43 | Xinaf | Szólj hozzá!

Címkék: vallás

Nemrégiben vettem egy ikont. Ez az első ikon az életemben, amit nem kaptam, hanem saját pénzemből fizettem érte.
Igazából nem sokat tudtam az ábrázolt szentről. Az eladó annyit mondott nekem, hogy ő Szent Vadim. Ezt le is írta, én pedig úgy voltam vele, kiderítem, ki is ő?

Nem volt könnyű, mivel egy ortodox szentről beszélünk, de sikerült megtalálnom az interneten.
Nem pont ugyanilyen az én ikonom, de egyértelműen felismertem:

Ő Szent Bademus. Az ortodoxok április 10.-én ünneplik az ő dicsőséges vértanúságát. Egy kedves lányismerősöm vette a fáradtságot, és két forrást is lefordított angolról. Nekem erre nem lett volna elég időm. Nézzük, ki is volt Szent Bademus, és miért is Vadim-ként emlegette az eladó hölgy?

A szent szerzetes-mártír, Bademus a IV. században, egy perzsa városban, Bethlapetában élt. A keresztényüldözések alatt 4 hónapig fogva tartották, és a brutális kínzások ellenére is a perzsa keresztények spirituális vezetője és támogatója maradt. Szent Bademus egy hitehagyott keresztény, Nirsan kezétől halt meg. Kr. e. 376-ban végezték ki. Ezen szent hagiográfiája szerint, Bademus főapát kitartása óriási benyomást tett a pogányokra; sokan kezdtek kételkedni pogány hiedelmeikben. Szent Bademus valódi keresztény szent, akit a szerzetes-mártírként tisztelnek. Védőszentje mindazoknak, akiket Vadim névre kereszteltek.

Ez a rövidebb ismertetője az életének. A hosszabbtól sem kell félni:

Szent Bademus gazdag perzsa nemes volt. Apátságot alapított, majd annak apátja lett, bölcsen és igazságosan kormányozta azt. Börtönbe hurcolták hitéért, láncra verték, és naponta kínozták korbáccsal, hogy megpróbálják arra kényszeríteni, hogy feladja azt a reményt, amit Krisztus jelent. Szentünk rendíthetetlen maradt. Nemsokára még egy keresztényt bebörtönöztek, a neve Nirsan, aki perzsa herceg volt. Amikor meglátta, milyen kínzások várnának rá, feladta hitét, és alkut kötött a pogány Sápur királynak. A hitetlen Sápur azt mondta neki, mindent megbocsát, és Nirsan visszatérhet a helyére, ha másvilágra küldi Bademust. Kardot ragadott, így ment Bademus felé. Félelmében és gyengeségében megpróbálta megölni a szent szerzetest. Csapásait gyávaság gyengítette de így is sok sebet ejtettek a türelmes szenten. Végül, négy csapás után, levágta a fejét, és Bademus halott volt. Halott ennek a világnak, ahogy élt, élő a másvilágon, ahogy akarta. 1600 éve történt körülbelül… úgy tűnik, szentnek lenni akkor sem volt könnyebb.  

Ez volt hát Szent Bademus története. Szerencsések vagyunk, hogy nekünk nem kell szenvednünk a hitünkért, egyelőre. Szent Bademus, imádkozz értünk Krisztushoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://xinaf.blog.hu/api/trackback/id/tr623383006

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása