Utolsó kommentek

"A te házadat szentség illeti Uram, örök időkre"

2012.03.25. 21:29 | Xinaf | 2 komment

Címkék: vallás

A templom Isten háza. Már kereszténységem bölcsőjében a fejembe verték ezt a mondatot. De hogy mit jelent, azt három templomban tapasztaltam meg eddig.
Érdekes, hogy pont három felekezet templomában, egy római katolikus, egy görögkatolikus, és egy ortodox templomban éreztem eddig azt, hogy "itthon vagyok, az én Uram mellett, aki itt van velem, testileg is". Ezek a templomok igen különlegesek a szívemnek, hiszen elég őket csak kívülről látnom, és máris érzem, hogy "velünk az Isten".

Római katolikus - Kassai téri Szentlélek templom

kassai téri római.jpgEnnek valószínűleg Mogyee fog igazán örülni, hiszen ő is ide tartozik. A templomnak különlegessége, hogy nincs valódi templom tornya (majd Mogyee leírja kommentbe, hogy miért). Az én szememben ez egy hatalmas bástyája Istennek, ahogy méltóságteljesen kiemelkedik Budapest szürke átlagából.
Páran tudják, hogy ha a környéken van valamiért dolgom, feltétlen felkeresem, akár csak egy keresztvetés erejére ezt a templomot.
Azért ezt a képet raktam ki, mert ritkán jutok el addig, hogy belépjek a kapuján (bár már megtörtént), így ez a templom nekem főleg kívülről közvetítette az Úr kegyelmét.
Bár az evangélikusok szokták használni, ide illik a bibliai idézet: "Erőss vár a mi Istenünk!"

Görögkatolikus - Máriapócsi Szent Mihály kegytemplom (Bazilika)

pócsi_1.jpg
Nincs magyar görögkatolikus, akinek a szíve nem dobbanna nagyot, mikor meghallja ezt a szót: Máriapócs. Hiszen itt könnyezett a szűzanya ikonja, itt adott égi jelent az Istenszülő!
Ha görögkatolikus vagy, ide mindig hazatérsz!
pócsi ikonosztáz.jpg
Mikor hosszú gyaloglás után (már kétszer mentem le Nyíregyházáról Máriapócsra, volt hogy egyedül, volt hogy baráttal) megpillantod a kegytemplomot, újult erővel mész tovább, de mikor megérkezel, akkor sem lepihensz, hanem rohansz az ikonhoz...
mária.jpg
"Te benned örvendez, malaszttal teljes minden teremtmény. Az angyali rendek, és az összes mennybeliek. Te megszentelt hajlék, lelki édenkert..."

Ortodox - Petőfi téri Istenszülő elhunyta Nagyboldogasszony székesegyház

petőfi téri_1.jpgA kép sajnos elég kicsi, de egyszerűen képtelenség jobbat találni... (a jobb klik- kép megjelenítése talán segít!) Erről a templomról mindenképpen belső képet akartam kitenni, mivel külsőre nem különösebben szép. De amikor egyszer beléptem, kíváncsiságból, az Isten jelenléte úgy megérintet, hogy szívem szerint azonnal a földre borultam volna. Ezt nem tettem meg, de könnyű szívvel, és boldogan végeztem meghajlásos metániát az ikonok előtt. Engem teljes valómban érintet meg, az ikonok szinte beszélnek hozzám, és ösztönösen halkulok el, nem akaratlagosan, mint a legtöbb templomba.

Görögkatolikusként valahol a római katolikusok és az ortodoxok között helyezkedik el az ember. Ez a három templom úgy játszik fontos szerepet az életemben, hogy én egyikhez sem tartozom, mégis, ha valamelyikbe megyek, nem azt érzem, hogy "itt vagyok", hanem azt: megérkeztem. Itthon vagyok! És már jön is az imádság a szívemből a számra, megdöbbentően könnyen.

A bejegyzés trackback címe:

https://xinaf.blog.hu/api/trackback/id/tr824339039

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mogyee 2012.03.26. 21:06:48

Te most hízelegsz nekem ;) Na jó, mondtad már szóban is, de hihetetkenül jól esik így leírva is látni, hogy az a hely, ami nekem az otthonom, a váram, a menedékem és az életem igen szerves része, mást is ennyire megérintett. Aki ismer, tudja, hogy majdhogynem több időt töltök itt, vagy a templom környékén, mint a szobámban. Ha valaki, én igazán értem, mit értesz ezalatt...

Akkor a szakirodalom ;) A templomot 1919-ben szentelték fel. Aki kicsit is jártas a történelemben, az tudja, hogy ez azt jelenti, hogy a templom megélte a II. világháborút. Az ütközetekben nagyon súlyos károk keletkeztek, ezeket mára teljesen el tudták tüntetni. A legkomolyabb találat a templomtornyot érte, 1945. január 5-én egy bomba miatt szinte teljesen leomlott. Bár a tornyot és a harangot visszaállították, az ún. "toronysisak" már sosem került vissza eredeti helyére. Bár ha elfogadtok egy személyes véleményt, láttam fényképet, milyen volt sisakkal... és így jobban tetszik. Jobban emlékeztet egy erődre... de ez csak szerény véleményem :)

Még az utolsó szó jogán... nem csak a görögkatolikusok azok, akik hazaérnek Máriapócsra :)

Xinaf · http://publikal.blog.hu/ 2012.03.26. 21:32:55

@Mogyee:
Nem hízelgek :) Pusztán a te templomod is egyike azoknak a helyeknek, aminek még a tégláiból is az Isten jelenléte árad rám. Az egyházközséged ugye szinte csak az elmondásodból ismerem (kivéve pár embert, akiket igen meg tudtam kedvelni), szóval tényleg maga a templom tett rám nagy hatást.

Annak csak örülünk, ha római katolikusok is a otthon érzik magukat Máriapócson! Végül is egy test része vagyunk. De azért büszke melegség önti el minden magyar görögkatolikus keblét, ha arra gondol, hogy pont egy görögkatolikus közösséget választott az Istenszülő arra, hogy jelet adjon (még ha szomorú is a jel).
süti beállítások módosítása