Utolsó kommentek

Budhizmus-Kereszténység

2008.03.04. 23:11 | Xinaf | 17 komment

Címkék: vallás szomorúság

Egy kiadós beszélgetés után akár arról is merek írni, hogy az egyik közeli ismerősöm katolikusból áttért a zenbudhizmusra. Azonban amíg nem beszéltem vele át ezt, addig nem akartam semmit elhamarkodottan "papírra vetni".
Nos, a vallás mindenkinek magánügye, én ennek ellenére ezt az embert nagy veszteségnek tartom. És amilyen komolyan elhatározta, szinte beleborzongok. De mitől is félek?
A budhizmus erös vallás. Tanítása szerint el kell vetni az érzelmeket, hogy a lélek hideg és kristályos logikával tudja szemlélni a világot, és a feladatában ne gátolhassa semmi. Minden hős akkor bukik el, amikor az érzelmek az útjába állnak. Ez alapvetően egy megvalósíthatatlan dolognak tűnik, de a világ bebizonyította, hogy bár teljesen az érzést kiírtani nem lehet, alaposan elfojtani igen.
És ekkor kérdem én: és a barátságunk? A barátság alapja szerintem a szeretet. Ami ugye érzelem. Nem kell nagy logika a következtetéshez: a végcél beteljesülésekor ez a régi barátság mintegy emlékké fakul, és egyszerűen egy mára már felesleges dologgá válik.
Én hiszem, hogy eddig nem jutunk el. De a szerettei kapcsán mindenki érez némi féltést, és én is ezt teszem. Ezenkívül száradjon le a szája annak, aki reykit tanácsolt neki, ami az emberi lelket úgy tárja ki a sátán elött, mint egy vaskaput. Résnyire, majd egyre jobban.
Miért akarunk mi tökéletesek lenni?
Aki ismer, tudja: nálam a vallás nem a külsőségekben nyílvánul meg. Persze nem az álszent "templomba nem járok, mert anélkül is megtalálhatom az Istent" tipusú szánalmat értem ez alatt. Nálam ez határozza meg, legalábbis remélem, az életemet is. Azért lettem olyan amilyen, mert hiszek Istenben, és megpróbálok úgy élni, ami neki tetszik. Ez sokszor nem működik, ezt aláírom. Sokszor kaptam olyan kritikát azért, mert szerintük álszent vagyok, bort iszok és bizet prédikálok. Pedig valójában csak sokszor nem sikerül megtartanom a dolgokat.
Nem írok többet, ennyi éppen elég.

A bejegyzés trackback címe:

https://xinaf.blog.hu/api/trackback/id/tr22365959

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mezeinewsee 2008.03.05. 12:17:44

Reykit?????????????????????????????????? Ez így már súlyosabb, mint hittem.

Alister · http://lemuria.blog.hu/ 2008.03.05. 23:26:16

Azért a buddhizmus lényege nem az, hogy az érzelmeket el kell vetni... Ez (mondjuk a blog írása közben) abszolút tájékozatlanul is kábé öt perc google-fu segítségével kideríthető ;)

Ami pedig reikit illeti:
A keresztények Sátánja nem képes használni, bárki hasznára lenni. Még saját szolgáit is romlásba dönti, és minden igyekvése eleve kudarcra ítéltetett. Tehát bármi, ami gyógyít (tehát használ), az definíció szerint nem lehet sátáni ;)

Xinaf · http://publikal.blog.hu/ 2008.03.07. 20:20:41

Alister barátom, én általában egyetértek veled, de a vallásban szeretsz csomót keresni a kákán.
Mint minden vallás, a Budhizmus is összetett dolog, aminek bizony része az érzelmek elvetése. Az, hogy a mi nyugati kultúránkba milyen propaganda jut el, az más kérdés. Természetesen nem CSAK ez, de ez is.
A sátán megint egy összetett dolog, de erre a kedvedért szentelek egy külön blogbejegyzést, mert hosszú lenne a komment. Addig várj türelemmel!

Alister · http://lemuria.blog.hu/ 2008.03.08. 20:25:51

Oké, akkor ott... a buddhizmust meg majd kedden, élőben.

Skizo 2008.09.12. 15:14:10

A Dalai Láma üzenete: instrukciók az élethez:

1. Vedd számításba, hogy a nagy szerelem és a nagy siker kockázattal jár!
2. Mikor veszítesz, legalább a leckét tanuld meg!
3. Kövesd a három T-t! Tiszteld önmagad! Tisztelj másokat! Tetteidért vállalj felelősséget!
4. Ne felejtsd el, hogy nem megkapni azt, amit kívánsz, néha csodálatos szerencse!
5. Tanuld meg a szabályokat, hogy tudjad, hogyan lehet áthágni őket!
6. Ne hagyd, hogy egy kis nézeteltérés tönkre tegyen egy nagy barátságot!
7. Mikor rádöbbensz, hogy hibát követtél el, azonnal tégy lépéseket a kijavítására!
8. Tölts mindennap egy kis időt magaddal!
9. Tárd ki a karjaidat a változásnak, de ne engedd el az értékeidet!
10. Emlékezz, hogy néha a csönd a legjobb válasz.
11. Élj jó, becsületes életet, így amikor öregebb leszel és felidézed az emlékeidet, képes leszel másodszor is élvezni azokat!
12. A szeretetteljes légkör az otthonodban, megalapozza az életedet!
13. Szeretteiddel való nézeteltérésed alkalmával foglalkozz csak az adott problémával, ne hánytorgasd fel a múltat!
14. Oszd meg a tudásod! Ez az egyik út a halhatatlansághoz!
15. Légy gyengéd a Földhöz!
16. Évente egyszer menj olyan helyre, ahol még nem voltál!
17. Emlékezz, hogy az a legjobb kapcsolat, amelyben az egymás iránti szeretetetek meghaladja az egymással szembeni érdekeiteket!
18. Mérlegeld a sikeredet annak fényében, hogy mit kellett föladnod azért, hogy elérd!
19. Vakmerő önfeladással kezeld a szerelmet és a főzést!

Xinaf · http://publikal.blog.hu/ 2008.09.13. 14:15:44

"5. Tanuld meg a szabályokat, hogy tudjad, hogyan lehet áthágni őket!"
És mi van ezekkel a szabályokkal? Ezeket is tudnom kell áthágni?
"19. Vakmerő önfeladással kezeld a szerelmet és a főzést!"
A szerelem és a főzés bizony rokon szakma... nem is lehetsz szakács, ha nem vagy vakmerően önfeladó... mond Skizo, biztos, hogy ez a 19 pont pontos fordítás? Mert nekem akadnak benne kifogásolni valóim, és nem hiszem, hogy ez csak ennyi lenne, amennyi le van írva...

Alister · http://lemuria.blog.hu/ 2008.09.13. 22:03:25

Skizo:
Ugye tudod, hogy a kábítószerrel visszaélés bűncselekmény?

Zsu 2008.09.13. 22:42:46

Na, akkor én is hozzáteszek pár dolgot a témához. Mert tényleg szépek a Dalami Láma mondatai, és hozzáteszem a keleti bölcsesség sok mondása tetszik, de csak mint bölcsesség szinten - hiszen én is görög katolikus vagyok.
De: van a buddhizmusnak egy alapja is, amiről volt szerencsém egy igen hosszú előadássorozatot meghallgatni, szörnyű kimondani, de lassan több mint 2 éve.
Szeretném megkapargatni a felszínt kicsit a buddhizmussal kapcsolatban, hiszen mint vallás ez is olyan komplex, mint bármelyik, és az én szívesen megismerő, olvasgató keresztény elmémnek egy-egy helyen nagyon nehezen érthető (most persze nem azokat fogom leírni, amit nem értek :)) és pár helyen nagyon nem elfogadható, de ez az én dolgom. Tehát:
Amikor a herceg kikocsikázott és meglátta a beteg embert, az aggastyánt és a halottat, rádöbben az élet hiábavalóságára, és arra hogy az élet nem más, mint szenvedés, ezt a sztorit ismerjük. /Lehet, hogy ez cinikusnak tűnik részemről, de amikor az ókeresztény, ill. azt hiszem még a kora középkori patrisztikában is használt -javítsatok ki ha ez hülyeség volt- "siralom völgye", az élet szenvedés elméletet a ma embere fintorogva, ellenségesen fogadja, hogyan lehet az életet így venni, stb., mára nem is dogma már, minden változik, de amikor a buddhizmusról tudjuk ezt-márpedig ennyi tudható róla- akkor az bölcsesség...ezt nem értem. Persze nem ugyanaz a teljesen, de mélységében hasonló.../
Elhagyja az életét, családját, fiát, azaz a Ráhulát (= bilincs), és elkezd prédikálni, formába önti a tanításának az alapjait, főkét azt, hogy az élet szenvedés. (de szerinte önkínzással nem érhető el a bölcsesség!)
Születés, öregedés, betegség, halál, elválás a szeretteinktől, a ki nem elégített vágyak mind a szenvedés forrásai - azaz a vágy és a ragaszkodás (a szerettekhez, élethez, kényelemhez, bármihez).
A szenvedés az életvágyból, a gyönyörök hajszolásából, vágyakozásból -ne csak testi vágyakozásra gondoljunk, bármilyenre élvhajhászásból, hatalomvágyból- ered, amelyek ha teljesülnek, újra vágyunk rájuk, ha nem, akkor kínoznak. Ezt a bármilyen irányú vágyakozást kell megszüntetni. /Ebbe beleértendő a szeretteinkhez való ragaszkodás, midnenféle kötelék, ami Ráhula./
A megnyugváshoz (Nirvána) a nyolcas út vezet el - a négy nemes igazság és a nyolc ösvény. A 4 nemes igazság lényege: a létszomjat ki kell oltani, akkor megszűnik a szenvedés, jön a Nirvána.
1. A lét szenvedés(dukkha). 2. A szenvedés oka a vágy(tanha). 3. A szemvedés megszüntetésének útja a vágy kialvása (Nirvána). 4. Gyakorlati megvalósítása a Nemes Nyolcas Ösvény (magga.)
8 ösvény /ami önmagában, mint gondolat szép, és betartandó és ezek, mint parancsok megvannak a kereszténységben is, csak a 8 jelzős szerkezeten kívül semmi közös sincs bennük- nekem a körítéssel, a céllal van gondom - de kinek a pap, kinek a paplan, csak szubjektív beékelés volt./: 1.helyes szemlélet 2. helyes gondolkodás 3. helyes beszéd 4.helyes cselekvés 5. helyes életmód 6. helyes törekvés, szándék 7. helyes vizsgálódás 8. helyes elmélyedés.
A buddhizmus a tudat meditatív iskolázásához mutat utat (szamadhi). A hétköznapi értelemben vett személyiség csak változó elemek összjátéka, illúzió. A "nincs én" felismerésével elérhető a teljes vágy-talanság, a befolyásolhatatlan. /azaz az üres...semmihez, senkihez nem kapcsolódik, nem törődik, sem önmagával sem másokkal, hiszen nem ragaszkodik senkihez, semmihez, csak van...illetve nincs...mert hát ő nincs...azt mondja nincs ego...és azért ez nekem valahogy mégis fájdalmasan egoistának hangzott az előadásokon: elvonulni mindenkitől, mert könnyebb kiiktatni a fájdalmat és a szenvedés, mint megküzdeni vele, megoldani és segíteni magunkon és másokon. Na ez már megint túl szubjektív volt, bocsi./
Ez az állapot már a karma határain kívül esik, nincs mit helyrehozni, mert már nem létezik az, akin ezt tehetné, ezért nem kényszerítheti a tudatot újabb testetöltésre, szenvedésteli életre. /furcsa módja a bűnbocsánatnak- nekem./ Ragaszkodni, kötődni= kényszerű szenvedés, ami legyőzésének a titka: kötődésmentesség, elengedés, szeretetteli odafordulás (a legmagasabb cél iránti). És a Nirvána még az életben elérhető.
Ja, és emlékszem azon az ifin, mikor erről beszéltünk, vita volt, hogy a buddhizmus ismer-e, elismer-e isteneket.Erről pár mondat, tényleg röviden:
A buddhizmus világképi alapja hindu, de a világ kezdetével és végével nem foglalkozik. Szerinte 6 létforma lehet: 1.isten (déva) 2. félisten (aszura) 3. ember 4. szellem(preta) 5. állat (tirjagjóni) 6. démon (naraka). Ezek közül megvilágosodni emberként a legkönnyebb. Elismeri az emberfeletti szellemi lényeket, de csak a hindukat ismeri. Karmának alávetett, szabadulásra váró lényeknek tekinti őket. (gondolom emiatt) Értelmetlennek tartja imádatukat és a nekik hozott áldozatot. A test a halállal feloszlik, a nem-megvilágosodott tudat a karmatan szerint megy tovább. /na ez a másik bonyi téma - a karma-dharma elv/. Vispayana meditáció: célja a tudatosság elérése, azaz megfigyelni megtapasztalni - "ez nem én vagyok, ez nem hozzám tartozik, ez nem az én énem".
EZER BOCSÁNAT, HOGY ILYEN HOSSZAN ÍRTAM! (de azért nem állom meg, hogy a karma-darma dologról 1-2 mondatot bevessek.) :)

Zsu 2008.09.13. 22:43:24

* Dalai Láma akart lenni természetesen, csak gépelési hiba. :)

Alister · http://lemuria.blog.hu/ 2008.09.15. 23:17:13

Zsu:
Az egyik szemem sír, a másik nevet... Szóval örülök, hogy ennyi mindent tudsz a témáról - ugyanakkor ha a hittantanár a Rózsák terén ennek csak a feléről akárcsak hallott volna...

newsee 2008.09.16. 08:29:24

Hé, Alister! Itt egy kis tévedés van! A hittantanár a Rózsákon ÉN vagyok! És tudom ezeket a dolgokat!

Zsu 2008.09.16. 11:49:19

Engedjétek meg, hogy elfogult legyek: azért hittantanárként biztos hallott ezekről...tekintve hogy én ezeket egy gimnáziumi fakultatív Kultúra "szakkörből" (ahol a tanárnő hatalmas tudással rendelkezik így a legtöbb kultúra terén *emeli kalapját*) és az egyetemi Filozófia B kötelező tárgy anyagából tudom...szóval azért nem nagy kunszt ilyeneknek a birtokába jutni, főleg, hogy a hittudományi(ko)n is már az első tárgyak között szerepel (ha jól tudom) a filozófiatörténet.
De amúgy érdekesek ezek a dolgok....engem mindig az lepett meg, hogy a buddhizmus és hinduizmus misztikáját, sok helyen felfoghatatlanságát csavar nélkül vesszük, senki nem húzza a száját, amikor a kereszténység misztikumáról van szó, sokan már megszokásból hitetlenkednek, stb. (pl. a Szentháromságra gondolok vagy az eucharisztiára, az átváltoztatásra) Ezen sokszor gondolkodtam el, hogy miért lehet...mert nálunk ez a megszokott és a keleti vallások még azért újdonságnak számítanak, vagy szimplán divatkérdés vagy miért...? Ötletek?

newsee 2008.09.16. 12:58:34

Egyetértek Zsu-val: ha I-ra gondoltál hittantanárként, ő tutira hallott ezekről. Biztos nem tartotta fontosnak megemlíteni őket (bár nem voltam ott azon a bizonyos hittanórán...ma már úgy gondolom, sajnos)

Alister · http://lemuria.blog.hu/ 2008.09.17. 00:08:25

Newsee:
I-ra gondoltam... (valóban pontosabban kellet volna fogalmaznom). Nos, ha hallott is róla, elég jól titkolta ahhoz, hogy ez számomra ne derüljön ki...

Zsu:
Meglátásom szerint (bár azt nem állítanám, hogy értek a témához) egyrészt a keleti vallások külsőségei divatosak - nem hiszem, hogy a legtöbb úgynevezett nyugati buddhista akár csak a főbb tanításokat fel tudná mondani (mondjuk én némi nehézségre egy másik *khm* vallás tíz parancsolatának összeszedése környékéről is emlékszem, de azért ott a tanítás lényege ismert volt...). Az átélt hitről meg jobb, ha nem is beszélünk...
A keresztény (vagy úgy általában a könyvvallásokhoz kapcsolódó) miszticizmus érdekes kérdés, amiről elég homályos képek és benyomások élnek az emberekben: a minap valaki az alkímia koráról beszélt... (ez körülbelül olyan, mintha valaki a Jeges-tenger időszakáról beszélne). Most azon agyalok, hogy milyen fórumon lehetne ezt kellőképpen megvitatni...

deak szabolcs · http://szabid 2008.10.23. 12:23:32

es mi van a4 nemes igasaggal???es a nyolcretu osvenyel???tudjatok hogy mik???

Alister · http://lemuria.blog.hu/ 2008.10.24. 12:40:09

Deák Szabolcs:
Én tudom. De mire gondolsz az alatt, hogy mi van velük?

Xinaf · http://publikal.blog.hu/ 2008.10.25. 19:50:11

Deák Szabolcs:
Fogalmam sincs. Szívesen venném, ha leírnád, mik ezek.
Nem hiszem mondjuk, hogy változtatna az írásom tartalmán, de szívesen tanulok új dolgokat.
süti beállítások módosítása