Utolsó kommentek

Egy kétezer éves történet, és hatása napjainkra

2012.08.18. 23:59 | Xinaf | 11 komment

Címkék: vallás filozófia ima

Képzeljük el a következő helyzetet:

Van egy lány. Jó családból származik, jó nevelést kapott. Tudjátok, az a fajta, aki persze jár szórakozni, de sosem iszik, drogról szó sem lehet, mindezek mellé jól tanul, és mégis van ideje és energiája arra, hogy társaságot vagy vigaszt nyújtson azoknak, akik rászorulnak. Mellesleg, a lány erős hittel bír, tartja az Isten törvényeit, de nem fanatikus. Csak valóban, és mélyen hívő.
Nem tudom, a kedves olvasók közül hányan ismernek ilyen embert, én szerencsére igen!

No, történetünk hősnőjének van egy jegyese. Szereti, és az is ő. Szex nem volt, azzal várnak az esküvőig (mindketten hívők ugyebár), de a szeretetüket már kifejezték egymás iránt. Na jó, kis árnyékot azért vessünk erre a könnyekig gyönyörű alaphelyzetre: tökéletesen nem ismerik egymást. De hát előttük áll még erre egy élet.
No, a lány egyszercsak bejelenti kedvesének, hogy terhes. De persze, nem csalta meg, hanem úgy magától... Szegény ember áll meglőve, hogy most mi a fenét csináljon? Nevelje fel másnak a zabigyerekét, és legyen az évszázad lúzere? Ez nem kéne... Vagy csináljon belőle botrányt? De a lány családja... hát azt le nem mossák magukról, hogy egy büdös kurvát neveltek... Végül úgy dönt, hogy magára vállalja a dolgot, és elzavarja a csajt. Ez elég nagy áldozat amúgy, mert ha elzavarja az eljegyzés után, majd nemsokkal rá megjelennek a terhesség jegyei az egykori menyasszonyán, az elárulna róla valamit...
És mit csináljon szegény lány, aki egyszercsak vakító világosság közepén találta magát, és egy erőtől sugárzó férfi azt mondja, ő kell megszülje az Isten fiát? Persze, igent mond, hiszen Istenhívő, és ez nagy megtiszteltetés. Fel sem fogja, hogy ez mivel járhat... de gyorsan kezdi megtapasztalni, hiszen tulajdon jegyese sem hisz neki...
Persze József álmában látomást lát, és így megtudja, hogy mi is történt valójában, és nem küldi el.
De a megpróbáltatások még csak most jönnek.
Szegény Máriának áldott állapotban el kell utazni kilométereket Bethlehembe a népszámlálás miatt. Egy istállóba fogadják csak be, és ott kell megszülje a fiát. Majd szinte rögvest menekülni kell, családot és barátokat hátrahagyva Egyiptomba, egy idegen országba, aminek a nyelvét nem beszéli. Majd évek múlva visszajöhet, de nem a saját városába, hanem Názáretbe. Majd a 12 éves fia eltűnik az ünnep alatt, és mikor végre 3 nap után megtalálják a templomba, még ki is oktatja őket.
A férje időközben jó eséllyel meghalt, mert Józsefről innentől nem ír többet az Evangélium. De Mária felneveli Jézust, méghozzá művelt embernek. Az apjától szakmát is tanult. Na, Jézus egyszecsak elmegy, és járja a világot. Tanít, gyógyít, csodákat tesz. Néha találkoznak, sokszor nem. Majd 3 év nyilvános működés után elfogják az egyszülött fiát, megkínozzák, és brutális kínhalálra ítélik... őt pedig az egyik apostolára, barátjára hagyta, hogy ne kelljen pl. kurvának állnia, ha nem akar éhen halni. De az apostol gondoskodik róla... és a történet végén Jézus személyesen jön el, és viszi el az Atya országába!

Nem bántásból írom, ezért kérem minden protestáns olvasómat, ne bántódjon vagy sértődjön meg, de számomra rejtély, hogy ezekben az egyházakban kimarad a Mária tisztelet!
Hiszen alapból egy kismamához milyen kedvességgel és megbecsüléssel tudunk fordulni! Nem is csoda, ennél közvetlenebb részvétel a teremtésben soha nem adatik meg az embereknek! Hiszen Jézus is így született...

Mária, az Istenszülő, az Élet vizének forrása, a Legtisztább Forrás, Magyarok nagyasszonya, Boldogságos szűz!
Testvérek, nekünk, keresztényeknek milyen borzasztó élmény is minden nagypéntek, mikor megemlékezünk az Úr kínhaláláról! Aki valóban megéli a hitét, az megtapasztalja, mekkora áldozatot is hozott a világ Királya akkor értünk...
De átérezhetjük-e ezt akár tizedannyira is, mint az édesanyja?
Sok anyával beszéltem már, és úgy tapasztaltam, nincs annál nagyobb félelmük, mint hogy a gyermeküknek valami baja esik. Hiába lettem egy testes, szakállas, felnőtt fickó, édesanyám még mindig félt, :) Ez már nem fog változni. És hiába nőttem fel, az ő szemébe én mindig az ő kicsike fiacskája leszek. Szerencsére.
Ha elkövetnék valami komoly bűncselekményt, akkor is tudna szeretni. Valami ilyesmi lehet az anyaság.
És mit érezhetett a Szűzanya, mikor teljesen ártatlan gyermekét a kor legmegalázóbb és legfájdalmasabb kínhalálának vetették alá? Azt a Jézust, aki akkora már nagy tanító volt, de az ő szemében még mindig az a kisfiú, akit a karjában tartott, ha félt...

Nos, ezért nem értem, mikor nem tisztelik Szűz Máriát. Az ő áldozata, Jézusé mellett, szintén óriási volt.

De aztán ott a másik véglet is...

Hideglelés futkos a hátamon, mikor búcsúkon több embermagas, kisminkelt, giccsesen megfestett Mária szobrokat, kacsingatós Szűzanyákat, vagy egyéb giccseket látok... például EZ, vagy EZ, vagy esetleg EZ. Ezen kívül, Mária nem társ-megváltó, nem a Szentháromság negyedik személye, és nem is csodatevő varázskép, ami amuletként véd a rossz szellemek elől...

A Mária tisztelet Mária kultusszá silányulása sajnos nagyon is létező jelenség, főleg katolikusoknál. A népi vallásosság, megfűszerezve némi babonasággal, és ezt alaposan giccsbe öntve... hányinger. Nem akarok én emiatt senkit sem bántani, de úgy gondolom, hogy ez nemhogy nem a kellő tiszteletet adja meg, de inkább ledegradálja Máriát. Az Istennek szülője, aki közbenjár értünk az ő fiánál, a mi Megváltónknál, egy indián totem szerepében találja magát... ami előtt lehet hajbókolni, és giccses énekeket énekelni... A gusztustalan, véres szíves ábrázolásokat meg sem említem.

Sosem fogom elfelejteni, mikor egyszer egy ifibúcsún voltam Máriapócson. Ott volt egy nagyon unalmas előadás, ami a könnyező ikon történetéről szólt. Ott hangzott el az a mondat, mikor a második könnyezésről beszélt: "és a pócsi hívek ismét örülhettek, hogy ismét könnyezik az ikon".
A Mária ikonok könnyezése egy hatalmas csoda. De semmi olyan nincs benne, aminek örülni kéne. Sőt, inkább megijednünk kéne, imádkoznunk és böjtölnünk, ha ilyesmi történik, hiszen az Istenszülő SÍR! Nem örömében! Néha (ilyen Magyarországon még nem volt, szerencsére) egyenesen véres könnyel sír! Persze ilyenkor fellendül a turizmus arra fele (legutóbb ilyen 2008 környékén történt Erdélyben, Gyergyószentmiklóson. Itt konkrétan a könnyezést is örökítette már meg fotó), ki azért, hogy imádkozzon, ki azért, hogy megnézze, vajon igaz-e?

Összefoglalás:
Hogy ne tisztelném én azt az egészséges szexualitással bíró nőt, aki mellé biztosan jófej, gondoskodó, és kiváló ember volt (hiszen az Úr őt választotta, hogy rajta kereszül megszülethessen... valószínű, hogy a legjobbat választotta), és mégis szűz maradt az Istenért! És el tudta viselni, hogy a fia alig van otthon, mert küldetése van. Majd végignézte az összetört testű gyermekének brutális kivégzését és megalázást... ami persze őt is megbélyegezte. Annyit viselt el, mint egyetlen más asszony sem ezen a földön!
Éppen ezért, többet érdemel annál, hogy nyálas és/vagy giccses dalokon, szobrokon, képeken keresztül tiszteljük!
Nem írtam a Mária jelenésekről, és sok más dologról sem, ami ide köthető. Ennek az oka annyi, hogy az Istennek nincs magasabb rendű kinyilatkoztatása, mint az Egyház. Az ilyen egyéni kinyilatkoztatások lényege, hogy egyéniek. Nincs semmi bajom Medjugorje-val, se Lourdes-el, stb. Sőt! De mivel nem nekünk jelent mez az Istenszülő, így valószínűleg nem is nekünk szánta az ott elhangzottakat.
Meggyőződésem, hogy ha édesanyámnak valami nagyon fontos, azt szívesebben megteszem, mint egyébként, legyen szó bármiről. Ezért imádkozunk mi, katolikusok és ortodoxok (többek között) a Szűzanyához! Hogy közbenjárjon értünk a fiánál!

Végszóra pedig álljon itt egy Sztihira (6. hang) az Istenszülőhöz, és egy ikon, mely a kedvenc ábrázolási módon a témában, az Életadó forrás! (A Sztihira meghallgatható liturgikus görög nyelven ITT. Sajnos magyar verziót nem találtam :(

"Valóban méltó dicsérni téged, Istenszülő,
a boldogságost és szeplőtelent
és a mi Istenünknek anyját.
Ki a keruboknál tiszteltebb
és a szeráfoknál hasonlíthatatlanul dicsőbb vagy,
ki az Istent, az Igét
sérülés nélkül szülted,
téged, valóságos Istenszülő, magasztalunk!"

Életadó forrás.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://xinaf.blog.hu/api/trackback/id/tr864719488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Carlota 2012.08.20. 21:25:39

A protestáns egyházaknál is van Mária tisztelet. Nagyon is tiszteljük Máriát, ahogyan a szenteket is, csupán nem imádkozunk a közbenjárásukért. Nálunk is vannak Mária dalok, bár lényegesen kevesebb, mivel Mária nem kap akkora szerepet. Luther alapvetően erre pontosan azért nem helyezett hangsúlyt amit te is leírtál, a Mária tisztelet egy kultusszá nőtte ki magát, babonákkal, hiedelmekkel, s pontosan ez volt az amely nem fért bele az egyház kereteibe. A szentek is ezért nem "szentek" nálunk, hanem olyan emberek akikre tisztelettel, szeretettel és példaként gondolunk.

Xinaf · http://publikal.blog.hu/ 2012.08.21. 17:35:27

@Carlota:
A katolikus (és ortodox) megközelítése a Szűzanyának és a szenteknek, hogy róluk biztosan tudjuk, hogy üdvözültek. Ezért tiszteljük őket kiemelten, jobban, mint történelmi nagyjainkat elhunyt rokonainkat, stb. Ezért lehet hozzájuk imádkozni, hiszen ha az Örök Életben vannak, akkor ők hallják és értik is az imáinkat, és segíthetnek is, ha úgy látják jónak (az Úr segedelmével, természetesen).
Ráadásul a szentjeink mind tettek csodákat a földön is, tehát az Úr hajlamos segíteni őket. Ha ezt a földön is megtette, csak nem hagyott fel vele az Úr a Mennyben :)

Félre ne értsd, nem meggyőzni akarlak, csak lefestem, hogy látom én. Ezek után talán nem meglepő, milyen meglepő nekem ez a merőben más nézet :)

Carlota 2012.08.25. 12:14:54

Ezeket a dolgokat mi is elismerjük, egyedül közbenjárásért nem imádkozunk, mert a reformáciò idején Luther nézete szerint ez már félig-meddig átalakult. Ùgy látta, sok esetben az emberek már hozzájuk és nem a közbenjárásukért imádkoznak. Ő ùgy érezte emiatt elvesztik a lényeget a szemük elől, ezért nem kaptak akkora hangsùlyt a mi egyházainkban. Az akkori reformátorok egyfajta bálványimádást láttak benne. Félre ne értsd, nem az eredeti gondolatot látták annak, hogy őket tiszteljük és a közbenjárásukért imádkozunk, hanem annak groteszk babonás változatát. Ezt elkerülendő, nem kapott olyan nagy hangsùlyt. De mi is tiszteljük őket.

Morviniuszka 2012.08.25. 21:38:55

@Carlota: Ennek sajnos van alapja. :(

Vélemény: Nem jó Krisztus testéből kiszakadni, és külön egyházat alapítani e miatt. Hanem ottmaradni, és megpróbálni változtatni, még ha az ember ezért üldöztetést is szenved...

Mogyee 2012.08.26. 01:50:26

Jó írás, nagyon-nagyon tetszett! És mélységesen egyetértek majd' minden szavával. Akik most elzarándokoltunk Czestochowába, különösen is éreztük ezt. Magyarázhatnám, milyen érzés, amikor minden ízületed, a talpad, a derekad, a fejed, a vállad úgy hasogat, hogy úgy érzed, egyetlen lépést sem tudsz megtenni... elmesélhetném, milyen érzés minden áldott reggel még a nap előtt felkelni, becsomagolni a hulla vizes sátrat, és álmosan kóvályogva nekilódulni az aznapi negyven kilométernek... de nem fogom. Inkább azt mondiom el, mekkora boldogságot jelent mindezek után megérkezni a Szűzanyához. Tudni, hogy mi minden van mögöttünk, és most itt állunk Vele szemben. Nem tudom szavakkal leírni, milyen érzés egyszerűen térdre rogyni, és könnyek között ismételgetni: "itt vagyok, itt vagyok..." Kívánom, hogy egyszer éljtek át! Mert valóban ahhoz hasonló élmény, mint hazaérkezni a hosszú út után az édesanya ölelő karjaiba. Leírhatatlan.

Xinaf · http://publikal.blog.hu/ 2012.08.26. 18:34:32

Mielőtt kitörne a vallás háború, leszögezem: békesség, testvérek! Egy vallás van, és az a keresztény, itt csak felekezetek közti különbségről, tehát a Test más és más részeiről beszélünk!

@Carlota:
Érdekességnek szánva egyébként én már imádkoztam konkrétan az optyinai újévértanukhoz, Vaszilij atyához, Trofim és Ferapont testvérekhez, majd emberfeletti erőt és kitartást kaptam a semmiből. Aki a Mennyekben van, azok is meghallják imáinkat - de az ő segítségük is az Isten műve. Talán így tudjuk kicsit közelebb hozni az álláspontokat.
Az tény, hogy van az a szint, ami már-már bálványimádásba fordul, de ezt sem érzem sajnos durvábbnak, mint amikor egy keresztény ember jóshoz, rejki mesterhez, agykontroll tanfolyamra vagy horoszkóphoz fordul.

@Morviniuszka:
Luther pontosan ezt akarta. Ismereteim szerint nem is ő mondta ki, hogy ez egy új egyház, hanem róla. A Katolikus Egyház szégyene, hogy Luther és Kálvin eredményes volt - ha az akkori egyház nem kurvul el, akkor eszükbe se jut reformálni, és ha mégis, akkor sem jártak volna sikerrel.

@Mogyee:
Ismerem az érzést, bár én csak kicsiben. De azért a pócsi Könnyező Ikon elé jutni is felemelő érzés.
Persze, ilyenkor nem hal jobban minket az Istenszülő - mi érezzük magunkat közelebb hozzá. De az Úr megadja nekünk ezeket az érzéseket, hogy az üdvösségünket szolgálja, és fáradalmainkon keresztül is őt dicsőítsük!

Morviniuszka 2012.08.29. 16:38:31

@Xinaf: Igen, tisztába vagyok vele. Kifejtem aggodalmaimat, amivel a Bibliát tanulmányozva találkoztam.(bár még nagyon gyerek cipőbe járok a biblia ismerettel). Fenntartom, hogy tévedek, nincs igazam, nem értek hozzá.

Vélemény: Krisztusi alapításának tartom (Ami (sajnos!) nem egyenlő, Krisztus tanításán alapulóval!) a Katolikus, és Ortodox egyházat.

Miért? : Mert egyszerre(!!) jelen van az Apostoli jogfolytonosság, és a szentségek léte.

A következő idézeteknek, csak ezekben az egyházakban van értelmük.

Márk 13, 21-23

Álmessiások

21Akkor ha valaki azt mondja: Nézzétek, itt van a Krisztus vagy ott van! - ne higgyétek. 22Álkrisztusok és álpróféták lépnek fel, jeleket és csodákat művelnek, hogy ha lehet, még a választottakat is félrevezessék. 23Vigyázzatok, mindent előre megmondtam nektek.

János 6, 22-65

Beszéd az élet kenyeréről

22Másnap a tó túlsó oldalán maradt népnek eszébe jutott, hogy csak egy bárka volt ott, s hogy Jézus nem szállt tanítványaival bárkába, a tanítványok csak maguk indultak el. 23Közben több bárka érkezett Tibériásból annak a helynek a közelébe, ahol a kenyeret ették. 24Amikor a nép látta, hogy Jézus nincs ott, s tanítványai sem, bárkába szálltak és elmentek Kafarnaumba, hogy megkeressék Jézust. 25Amikor a tó túlsó partján megtalálták, megkérdezték tőle: "Mester, hogy kerültél ide?" 26"Bizony, bizony mondom nektek - felelte Jézus -: Nem azért kerestek, mert csodajeleket láttatok, hanem mert ettetek a kenyérből és jóllaktatok. 27De ne romlandó eledelért fáradozzatok, hanem olyanért, amely megmarad az örök életre. Ezt az Emberfia adja nektek, aki mellett maga az Atya tett tanúságot." 28Erre megkérdezték tőle: "Mit tegyünk, hogy Istennek tetsző dolgot vigyünk végbe?" 29"Az tetszik Istennek - válaszolta Jézus -, ha hisztek abban, akit küldött." 30De ők így folytatták: "Hadd lássuk, milyen csodajelet viszel végbe! Akkor majd hiszünk neked. Mit tudsz tenni? 31Atyáink mannát ettek a pusztában, amint az Írás mondja: Égi kenyeret adott nekik enni." 32Jézus erre azt mondta: "Bizony, bizony mondom nektek: Nem Mózes adott nektek kenyeret az égből, hanem Atyám adja nektek az igazi mennyei kenyeret. 33Mert az az Isten kenyere, aki alászáll a mennyből és életet ad a világnak." 34Erre így szóltak hozzá: "Urunk, adj nekünk mindig ebből a kenyérből!" 35"Én vagyok az élet kenyere - felelte Jézus. - Aki hozzám jön, többé nem éhezik, s aki bennem hisz, nem szomjazik soha. 36De megmondtam, hogy bár láttok, mégsem hisztek. 37Minden, amit nekem ad az Atya, hozzám jön. S aki hozzám jön, nem taszítom el. 38Mert nem azért szálltam alá a mennyből, hogy a magam akaratát tegyem meg, hanem annak akaratát, aki küldött. 39Annak, aki küldött, az az akarata, hogy abból, amit nekem adott, semmit el ne veszítsek, hanem feltámasszam az utolsó napon. 40Mert Atyámnak az az akarata, hogy mindenki, aki látja a Fiút és hisz benne, örökké éljen, s feltámasszam az utolsó napon." 41A zsidók elkezdtek zúgolódni, amiért azt mondta: "Én vagyok a mennyből alászállott kenyér." 42Így érveltek: "Nem Jézus ez, Józsefnek a fia, akinek ismerjük apját, anyját? Hogyan mondhatja hát, hogy a mennyből szálltam alá?" 43Jézus azonban így szólt: "Ne zúgolódjatok egymás között. 44Senki sem jöhet hozzám, ha az Atya, aki küldött, nem vonzza, s én feltámasztom az utolsó napon. 45Megírták a próféták: Mindnyájan Isten tanítványai lesznek. Mindenki, aki hallgat az Atyára és tanul tőle, hozzám jön. 46Nem mintha valaki is látta volna az Atyát, csak aki az Istentől van, az látta az Atyát. 47Bizony, bizony, mondom nektek: Aki hisz bennem, annak örök élete van. 48Én vagyok az élet kenyere. 49Atyáitok mannát ettek a pusztában, mégis meghaltak. 50Ez a mennyből alászállott kenyér, aki ebből eszik, nem hal meg. 51Én vagyok a mennyből alászállott élő kenyér. Aki e kenyérből eszik, örökké él. A kenyér, amelyet adok, a testem a világ életéért." 52Erre vita támadt a zsidók közt: "Hogy adhatja ez a testét eledelül?" 53Jézus ezt mondta rá: "Bizony, bizony, mondom nektek: Ha nem eszitek az Emberfia testét és nem isszátok a vérét, nem lesz élet bennetek. 54De aki eszi az én testemet, és issza az én véremet, annak örök élete van, s feltámasztom az utolsó napon. 55A testem ugyanis valóságos étel, s a vérem valóságos ital. 56Aki eszi az én testemet és issza az én véremet, az bennem marad, én meg benne. 57Engem az élő Atya küldött, s általa élek. Így az is élni fog általam, aki engem eszik. 58Ez a mennyből alászállott kenyér nem olyan, mint az, amelyet atyáitok ettek és meghaltak. Aki ezt a kenyeret eszi, az örökké él." 59Ezeket mondta, amikor Kafarnaumban, a zsinagógában tanított. 60Tanítványai közül, akik ezeket hallották, többen azt mondták: "Kemény beszéd. Ki hallgatja?" 61Jézus tudta, hogy tanítványai méltatlankodtak miatta, azért így szólt hozzájuk: "Botránkoztok rajta? 62Hátha majd azt látjátok, hogy az Emberfia fölmegy oda, ahol azelőtt volt! 63A lélek az, ami éltet, a test nem használ semmit. Hozzátok intézett szavaim lélek és élet, 64de vannak közöttetek, akik nem hisznek." Jézus ugyanis kezdettől fogva tudta, kik nem hisznek, és ki fogja elárulni. 65Aztán így folytatta: "Azért mondtam nektek, hogy senki sem jöhet hozzám, ha az Atya meg nem adja neki."

Most hirtelen ez a kettő jutott eszembe. Nem szeretnék vallási háborút, pusztán a bibliát vettem alapul. Bocsánat, ha megbántottalak Carlota.

Xinaf · http://publikal.blog.hu/ 2012.08.29. 22:06:00

@Morviniuszka:
Írtam neked a legújabb hozzászólásodra választ, de végül is a te írásodat, és az enyémet is moderáltam. Ennek az oka, hogy bármilyen jó szándék is vezérelt, (amiben 100%-ig biztos vagyok), a végeredmény sok keresztény testvérünk számára lehetett volna bántó és sértő.
Így csak vakon, annyit reagálnék rá, hogy a Katolikus Egyház elfogadja kereszténynek az evangélikus és a református híveket, és egyházakat is. Ez tisztán benne van a Katolikus Egyház Katekizmusában.

Elnézésedet kérem ezért a moderátori akcióért, itt és élő szóban is szívesen átbeszélem veled.

Carlota 2012.09.02. 17:32:30

Hűha, miről maradtam le? :S Költözködünk, ezért nincs netem, de egyáltalán nem állt szándékomba bálványimádásnak beállítani a Máris tiszteletet. Csak azt mondtam, voltak/vannak, akik ebbe a hibába estek. De tényleg nem ezt akartam kihozni belőle, csak megmagyarázni, ez nálunk, hogy működik. Az álláspontokat közelíteni :D

Xinaf · http://publikal.blog.hu/ 2012.09.16. 23:12:00

@Morviniuszka:
Kicsit gondolkodtam, majd pár emberrel egyeztettem, úgy döntöttem, visszahelyezem ezt a kommentet. Anno ezt töröltem, most el lehet olvasni újra, és mindenki levonhatja a következtetéseket!
süti beállítások módosítása