Utolsó kommentek

Alkonyattól a hajnalhasadásig

2012.08.07. 21:12 | Xinaf | 14 komment

Címkék: kritika idézet boldogság párkapcsolat

Életem egy olyan szakaszában járok, amikor tényleg jól érzem magam. Megkockáztatom, hogy boldog vagyok... és miért is ne lennék? Van szerető családom, szerető párom, munkám, és helyem, ahol aludhatok. Sőt, enni is van mit. Béke és nyugalom, amit olyan régóta keresek, és most itt van!

Persze ez a kapcsolat nem olyan, mint pl. a Twilight-ban...

ÁLLJ!


Leírtam azt a szót, ami mellett nem lehet elmenni következmények nélkül. Felelőtlenül bántam vele, ezért írnom kell róla...

Tehát akkor pár szó a Twilight-ról!

Pár éve még óriási sláger volt, és a tinilányok nagyobbik része odavolt érte. Páran persze dacból csak azért sem, de a lányok legtöbbje rajongója volt. Jöttek a vélemények, hogy ez bizony megverte még a Harry Pottert is népszerűségben! A filmek pedig sokkal jobban meg lettek csinálva, mint a HP filmadoptációi.
Aztán véget ért a láz, és ma már olyanoktól is rendre fikázó kritikát hallok az Alkonyat különböző részeiről, akik régebben nagy Twilight rajongók voltak.
Úgy gondolom, ideje, most hogy már kifele megy a divatból, hogy én is foglalkozzam vele.

A történetbe nem akarok belemenni, ismeri azt mindenki. Aki nem, az nézzen utána. Mivel ez elsősorban könyv, és csak utólag lett film, ezért én is a könyvekről fogom leírni a gondolataim (első sorban).

Kezdeném egy vallomással: csak az első könyvet olvastam. A többi történetét vagy filmen láttam, vagy NAGYON részletes beszámolót kaptam róla, ami jó, mert így tudok véleményt alkotni.
Kezdjük a pozitívumokkal!

- Stephenie Meyer meglehetősen jó stílusba ír. Szinte már valóban Rowling szintjén olvasmányosan van megírva ez az egész! Igen jól ért az érzékek manipulálásához, jó értelemben, tehát ha valami fáj, az nagyon, ami gyönyört okoz, az nagyon-nagyon!

- A könyvek nem erőltetetten hosszúak, de nem is túl rövidek. Tisztességes vastagságot kapunk a pénzünkért!

- A karakterek ötletesek. A főszereplőktől, a mellékszereplőkig. Akár jó, akár gonosz az adott figura, van motivációja.

- A kis, személyes drámák előtt le a kalappal! Rosalie története (a jegyese haverjai részegen megverték, és meg is erőszakolták, köztük a jegyese is. Ebbe belehal, ezért változtatja át Carlisle vámpírrá. Később vámpírként egyesével lemészárolja azokat, akik ezt tették vele) , vagy akár csak Bella apjának, Charlie-nak a karaktere (nem tud semmit az egész vámpírosdiról, a felesége elhagyta, a lányát rajongásig szereti, és félti nagyon. Közben Bella hol életveszélyesen megsérül, hol hónapokig magába fordul, és a végén még el is viszik tőle messzire...) és még sok más, kevésbé lényeges karakter története kifejezetten zseniális. Nagyon bánom, hogy nem ezt a vonalat erőltette az írónő, hanem inkább a szerelmi szálra ment rá.

Persze ennél lényegesen több pozitívuma van, de nekem ezek tetszettek a legjobban. És most nézzük azokat, amik nekem a legkevésbé tetszettek:

- Bár a karakterek tényleg ötletesek, sajnos egy részük kifejezetten mentes az életszagúságtól. És nem azért, mert vámpír, vagy vérfarkas, vagy egyéb. Nem. Vegyük Edwardot. Edward a TÖKÉLETES FÉRFI! Türelmes, határozott, kedves, gyengéd, de közben erős. Mennyeien csókol, és csodás az ágyban. Gazdag, nagy autója van, és remek a humora is. Természetesen félelmetesen jóképű. Emberfeletti akaraterővel képes bármilyen áldozatot meghozni az imádott lányért, hiszen még a természetfeletti erejű vonzalma sem akadályozza meg, hogy a vérpatakot árasztó Bellát látva uralkodjon magán. Tökéletesen alkalmazkodó, aki képes feláldozni bármit a választottjáért.
Ez a már-már gyomorforgató tökéletesség persze kizárólag Edward sajátja. Érdekes, hogy a tökéletesen reális Charlie és a tökéletesen tökéletes Edward ugyanannak az írónak az agyából pattant ki...

- A könyvek annyira, de annyira romantikusak, hogy arra nincs jó szó! Mert itt tökéletes az első csók, tökéletes és csodálatos az első szexuális aktus. Romantikus a környezet a tengerparttal és a pálmafákkal is. De leginkább az egymás iránti csodálatos ragaszkodás, és a szerelem mindent legyőző ereje... na jó...

- Saját magával ellentmondásos világ. Mert pl. a vámpírok élők, vagy élőholtak? Ha élők, akkor miért nem alszanak? És az évek számával miért nem változik az ízlésük? (Edward 100 éves, de 17 évesen lett vámpír, ezért az ízlése is 17 évesnek megfelelő. Képregényeket olvas pl.) Ha élőholtak, akkor hogy a viharban képesek szaporodni emberekkel? És ha képesek emberekkel szaporodni, akkor miért nem képesek egymással? Vagy csak a hím egyedek élnek, a nőstények élőholtak?

- A bevésődés. Ez az a mágikus természetű érzés, amikor egy ellentétes nemű iránt minden szerelemnél erősebb vonzalmat érzünk, és csak a másik boldoggá tétele adhat értelmet innentől az életünknek.
Szerencsésebb esetben ez kölcsönös (Bella és Edward), szerencsétlenebb esetben egyoldalú (mint Jacob, és Renesmee esetében).

- Renesmee karaktere. Ha figyelmen kívül hagyjuk, hogy egy vámpírtól és egy embertől született gyerek, akkor is akad vele gondom. Pl. amikor magzat korában Edward olvas a gondolataiban... nem hiszem, hogy egy magzatnak, még ha félig vámpír is, összeszedett gondolatai lennének. De az, hogy a különleges képessége a cukiság... és hogy csípőből mindenki szereti, mert annyira, de annyira édes...

És (bár több negatívumot írtam, mint pozitívumot) itt is írhatnék még dolgokat. De a célom nem lefikázni a twilight-ot. Még ha úgy is tűnt.

Szerintem a legnagyobb baj ezzel a művel, hogy az első könyvvel és filmmel nem álltak le. De ahogy a történet fokozódik, és egyre inkább elvadult, nekem úgy lett egyre unszimpatikusabb.

Egyszerre kell pozitív és negatív dologként kezelnem azt, hogy az írónő bizony kivégezte az eddigi vámpír kánont. Mindenki tudja, mire gondolok...elsősorban a napon csillogó vámpírokra. Meg sok egyéb apróságra is, de azok fele annyira nem érdekesek.

Nos, engem ez a rész kevéssé zavar, mint a hardcore fantasy rajongókat. Végül is, ez nem fantasy, hanem egy misztikus elemekkel tarkított szerelmi történet. Oké. Csak azt nem tudom, hogy voltaképpen miért lett JOBB, hogy csillognak a napfényben, mint ha elégnének? Az nem baj, ha valaki mer gyökeresen eltérni az eddigi szabályoktól, de az igen, ha ezt pusztán saját önmegvalósításáért teszi! Azonban itt a csillogás nem szolgálja a történetet. Gyakorlatilag, ha nem akar MINDENÁRON eltérőt alkotni Meyer, és benne hagyta volna azt, hogy a nap sebzi a vámpírokat, ugyanúgy működne az egész történet. Tehát ez egy merőben felesleges, csakazértis újítás.
(Egyébként szerintem az egész természetfeletti vonalat, vámpírokkal és alakváltó ember farkasokkal együtt is ki lehetett volna hagyni a történetből. Ugyanolyan ultraromantikus történet kerekedhetett volna, ugyanazokkal a karakterekkel, csak a pszichopata James nem vámpír lenne, hanem egy tömeggyilkos. De ez tényleg NAGYON személyes véleményem.)

Összefoglalás:
Azért azt le kell szögezni, hogy bár sok minden bosszant benne, az Alkonyat történetek nem rosszak. Tinilányoknak íródtak. Nem ciki, ha ezt egy tinilány szereti. Nem kell sátánt kiáltani, ahol nincs. Én azért siratom, mert ennél SOKKAL többet (és szerintem sokkal jobbat) is ki lehetett volna hozni belőle. Akár a szerelmi vonal megtartásával együtt is. Persze, ha nem erre megyünk rá, hanem a már fentebb említett személyes drámákra és tragédiákra, az nekem speciel sokkal jobban tetszene, de hát nem én vagyok a célközönség. Nem is baj, nem az a jó könyv és film, ami nekem tetszik, és kiszolgálja az ízlésemet.
Viszont lehetett volna kevésbé szélsőségesen szuperpasit és szupercsajt alkotni, életszagúbb környezetet és szereplőket mozgatni egy életszagúbb szerelmi szálon.

Szerintem NE fikázzuk a Twilight-ot! Mostanában ennek divatja van, és ez nem jó! Oké, nem közöl értékeket, oké, torz képet mutat a szerelemről, de könyörgöm, ez egy PONYVA! Ha rossz véleményünk van róla, az persze lehet szintén érthető, és az is, ha valaki rajong érte. De azért nem ez a jó könyvek ellenpólusa.

Mottó:
"Még a mértékletességben is légy mértékletes!"

A bejegyzés trackback címe:

https://xinaf.blog.hu/api/trackback/id/tr44700659

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mezeinewsee 2012.08.07. 21:28:13

Nekem a Twilight-fikázással az a bajom, mint (bocsi), ezzel a bejegyzéssel... Legtöbben, akik fikázzák, nem olvasták. "Hallottam valakitől, akinek mesélték, hogy a szomszéd unokaöccse mondta"-szindróma van, ami azért annyira nem hiteles.
Azt mondom, CSAK az mondjon véleményt filmről/könyvről, aki azt látta/olvasta. Mert egyébként (akármilyen részletesen mesélik) csak azt lehet megtudni, ami lecsapódott abban, aki elmesélte.

Xinaf · http://publikal.blog.hu/ 2012.08.07. 21:49:13

@mezeinewsee:
Ez jogos, de akkor a Győzike-showról, és a valóságshowk-ról, is csak olyan formáljon véleményt, aki nézte őket huzamosabb ideig, hiszen egy megnézés nem megnézés, ahogy egy könyv elolvasása sem elég.
Ráadásul, én egy könyvet ugye tényleg olvastam, az összes eddigi filmet láttam, a könyvek sztoriját pedig tőled tudom. Szerintem ennyiből már van némi jogalapom véleményt formálni. (Hiszen elég sok minden már a filmekből kiderül.)

Morviniuszka 2012.08.08. 16:42:13

Én az Eclipse - ig tudtam elolvasni. Breaking Dawn -t meg meg se próbáltam. Egyszerűen nem tudtam feldolgozni, hogy Bellának gyereke lesz Edwárdtól. Ez kicsapta nálam nagyon a biztosítékot.

Kedvenc negatív karakter: James.
Kedvenc pozitív karakterem: Dr. Cullen (Carlisle Cullen).

Nekem is hasonló a véleményem. Nekem tetszett az összefoglaló.

Carlota 2012.08.08. 22:47:57

Nem titok, én világ életemben szerettem kritizálni a Twilight szériát, ez pedig azért volt, mert soha nem tudtam igazán a romantikus könyvek közé sorolni. Vagy az értékelhető könyvek közé. Úgy értem, én olvastam elég sok. romantikus könyvet,és az igazi klasszikusokat össze sem lehet hasonlítani a Twilighttal. Vagy túl tökéleteseknek voltak beállítva a karakterek, vagy bosszantóan el voltak hanyagolva. Tájleìrás nem volt benne. Legalábbis "az erdőben minden zölben játszott" szerintem nem tájleírás. Kissé a cselekmény szempontjàból is egy jól megírt fanfictnek éreztem,s egy kissé sértett,hogy ezt a könyvet akár a Jane Austen könyvekkel egy kalap alá vették. Számomra azok az igazán romantikus könyvek. Ugyanakkor valòban nem teljesen haszontalanok, hiszen sok tinédzser általuk kezdett el olvasni, sőt mivel a könyvek említenek egy-két klasszikust is(Ròmeò és Júlia, Üvöltő szelek) így sokan ezekbe is belekòstolhattak. Mint ugròdeszkák nagyon hasznosak, bár szerintem a Harry Potter könyvek értékesebbek. Persze ez csak magánvélemény, és mint tudjuk a vélemény olyan mint a ....

Xinaf · http://publikal.blog.hu/ 2012.08.09. 22:37:45

@Carlota:
Azért a Twilight-ban igenis van érték! Charlie, Carlisle, és még néhány karakter kifejezetten követendő példát ad!
Nameg, szerintem romantikus is.
Szerintem szimplán csak túl sokat lett sarazva. Mint ha a világ legrosszabb valamije lenne, pedig ez bőven nem igaz. Nem rossz a Twilight, csak szerintem hajlamos túlzásokba esni.

Alister · http://lemuria.blog.hu/ 2012.08.15. 23:58:23

Off: "az ízlése is 17 évesnek megfelelő. Képregényeket olvas pl."
Azért az ilyenekkel vigyázzunk, mert csúnya általánosítás. Mondjuk egy Watchmen vagy Sandman (hogy csak magyarul is megjelent példákat említsek) baromira nem tizenéveseknek íródott...

Xinaf · http://publikal.blog.hu/ 2012.08.16. 20:34:48

@Alister: Szerinted Edward Cullen Sandman-t olvas?
Félreértés ne essék, semmi bajom a képregényolvasással, csak azt próbáltam érzékeltetni, hogy az egyik hobbija klasszikus tinédzser hobbi.

Alister · http://lemuria.blog.hu/ 2012.08.16. 21:44:58

@Xinaf: Engem az is meglep, hogy tud olvasni... XD

Mogyee 2012.08.17. 23:53:36

@Alister: Ugyan miért? Hiszen Edward tökéletes, ugyebár... pont olvasni ne tudna? :)

A kritikád alapvetően tetszett. Én olvastam eddig az összes könyvet (bizony ám, felvállalom!) és láttam az összes filmet (bár a legújabatt csak kalózverzióban, angolul, és áttekerve). Azt hiszem, ez már elegendő jogalapot szolgáltat nekem a véleményformálásra ;)

Én úgy vélem, a Twilightot a komolyabb irodalmi művekhez sorolni, Jane Austennel egy lapon említeni (pedig őt sem kedvelem, de elismerem, hogy amit alkot, az valóban érték) vagy példaként tinédzserek elé állítani sértés. Hogy miért? A személyes egyéni drámák és tragédiák megvannak benne, ez így igaz (személyes kedvencem Jasper, a katona története). Vannak benne életszagú karakterek, komolyabban elgondolkodtató erkölcsi problémák, így van.

DE!

Ennek az egésznek a legnagyobb bűne valójában maga a főszereplő karakter, Bella. Mit kell tudnunk egy főszereplőről? Azt, hogy az író - általában - olyannak alkotja, akivel az olvasó könnyen tud azonosulni, akinek a problémáit és dilemmáit a célközönség érti, és olykor teljesen átérzi. Olyan valakinek, akinek a hibáiból az olvasó is tanul, és akit nyugodtan lehet példaként állítani a célközönség (esetünkben a tinilányok) elé. Bellát egy ilyen karakternek szánta az írónő. Nos, lássuk, milyen is Bella Swan valójában.

Bella egy 17 éves tinédzser lány, aki a korához képest rettentően érett gondolkodású és felnőttes. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy az anyja érdekében az apjához költözik, akivel nem hajlandó komolyabban kommunikálni, egyedül csinálja a vacsoráját, és úgy véli, ő a legkülöncebb lény ezen a földön, mert vásárlás helyett inkább olvasbi szeret. Eddig semmi baj vele, a sok plázacicának valóban követendő példa, hiszen Bella okos, művelt, a maga módján kedves és önzetlen. Az első könyvig. Onnantól azonban fittyet hány a szeretteire és azok érzéseire, (lásd: szerencsétlen Charlie), érzelmileg terrorizál két srácot is, akik bolondulnak érte, (nem, természetesen nem szándékosan csinálja. Mindössze nem tud dönteni kettejük között a fene nagy, megingathatatlan szerelem közepette, ami ugye elvileg Edwardhoz köti.) Innentől kezdve megindul egy önsanyargató, önsajnáló és baromi önző lejtőn, ahonnan sajnos számára már nincs visszaút. Miközben pedig egyesek a családjukkal, barátaikkal fordulnak szembe érte, ő a legnagyobb természetességgel kezeli mindezt. A könyv végére a karakterfejlődése kimerül annyiban, hogy megszüli a tökéletes gyereket a tökéletes férfinak, belőle pedig egy tökéletes, hiper-szuper vámoír lesz. Az apja (az anyjáról nem is beszélve) ebbe a képbe már nem fér bele. Ciki.

Alapvetően Bella karaktere nem lenne rossz mondjuk főgonosznak... na jó, most csak az anti-twilightos beszél belőlem. Szóval tényleg nem rossz maga a karakter, van benne kidolgozottság... csak éppen Bella egy tökéletes példája annak, amit mi lektor körökben csak Mary-sueként emlegetünk. (Aki nem tudná, ez a fanfictionökben előforduló, bosszantóan tökéletes női karaktert jelenti). Persze, lehetne mondani, hogy hiszen Bella ügyetlen, meg most soroltam fel egy csomó hibáját... valóban. Bella kétbalkezesebb, mint én (pedig ez már tényleg nagy szó!), és ezen kívól Meyer egyetlen rossz tulajdonságot sem adott neki - és ez is inkább csak arra jó, hogy az esetlensége miatt minél több szuperhős-komplexusos kamaszfiú belezúgjon a könyv során (megtörténik). Kihagytam volna, hogy bár Bella magát nem tartja szépnek, mégis már első nap a suliban minden fiú körülzsongja?

A baj az, hogy Meyer Bellát példaképnek, követendő karakternek szánta... és sajnos sok tinilány úgy is érzi, hogy ez a helyes. És itt az önzőség, vagy mások érzelmeivel való játszadozás, esetleg a kóros önsajnálat még hagyján... a legnagyobb baj, hogy Bellát látva elhiszik, hogy a tökéletes férfi létezik. És minden tinilány várja a maga Edwardját, közben vakon elsétál amellett a fiú mellett, aki szívből szereti... csak éppen mondjuk kicsit csálé a mosolya.

A twilight eredendően nem rossz. Ahogy Carlota fogalmazott, egy igényesen megírt fanfiction. Igen, volt időszakom, amikor én is nagyon szerettem, olvastam, írtam is a témában több fanfictiont. Azt hiszem, ez valami olyasmi, amit az emberek többsége kinő egy idő után. Nincs vele baj, amíg nem tekintjük követendő példának az életformát, vagy Bella döntéseit. Addig csak egy ügyesen megírt alkotás, ami könnyed limonádéként segíthet a tiniknek rászokni az olvasásra. De mai fejjel az én lektor-szűrőmön nem menne át elsőre.

Eamne Súrion 2013.02.01. 16:05:58

Nem akarok veszekedést, csak egy csendes megjegyzés lenne...:
Twilight:

4 movies
0 Oscar Nominations
0 Oscar Wins

The Lord of the Rings:

3 Movies
31 Oscar Nominations
17 Oscar Wins

Carlota 2013.02.02. 01:35:28

@Xinaf: Szerintem kicsit sem romantikus. Én nagyon szeretem a romantikát, de ez szerintem nem volt az.
@Mogyee: De jól megfogalmaztad a véleményemet! :D
@Eamne Súrion: Szerintem egyikünk számára sem kérdéses A Gyűrűk Ura minőségbeli különbsége, bár ezt szerintem pont nem az Oscar határozza meg.

De jó volt ezt újraolvasni! Kedvem lett kritikát írni a Twilightról! :) Bár azt hiszem az egy kicsit kemény lenne :D

Mogyee 2013.02.02. 01:49:52

@Carlota: Igyekeztem. De szerintem hagyjuk most már békében nyugodni ezt az alkotást. Tavaly véget ért a rémuralma, és halottról vagy jót... béke poraira!

Xinaf · http://publikal.blog.hu/ 2013.02.02. 11:39:24

@Carlota: Azért kritikát csak úgy, ha minimum láttad, de inkább olvastad... én mindkettőt megtettem. Addig nem tudod, milyen VALÓJÁBAN.

@Eamne Súrion: Értem, hogy szereted a Gyűrűk Urát, de ez olyan, mint ha valaki összehasonlítaná a Star Wars valamelyik részét és az Amerikai pite valamelyik részét. A Star Wars-nak van Oscar díjja, a Pitének nincs. Ennek a kettőnek nincs köze egymáshoz.

Xinaf · http://publikal.blog.hu/ 2013.02.02. 11:42:18

Jah, és mellesleg, ez majdnem fél éves írásom... ennyire azért nem érdekes a Twilight saga :) Nem az volt a kritikám célja, hogy fikázzuk, csak leírtam a véleményem.
süti beállítások módosítása