Utolsó kommentek

Isteni definíció

2012.12.04. 21:47 | Xinaf | 6 komment

Címkék: vallás idézet filozófia

Bár megfulladok a melóban, de csak azért is blogolni akarok, mert ha nem teszem, megint hosszú szünet lesz...

Szóval:
Merész vállalkozásba kezdek: megkísérlem definiálni Istent. 

Ettől a tradicionalisták tutira felkapják a fejüket - nem vagyok szakértő, de úgy tudom, a filozófiájuk szerint (kedves tradicionalista ismerőseim, ha tévedek, javítsatok ki, a tévedés lehetőségét fenntartom!) Isten abszolútum, és a saját emberen túli teljessége miatt nem értelmezhető emberi szinten. 
Úgy gondolom, ez nem teljesen van így. (De magyartalan volt ez a mondat...) Egyrészt: az Isten a saját hasonlatosságára teremtett, tehát MINDEN emberben van valami Istenből. Másrészt: Jézus Krisztuson keresztül az Isten emberré lett - tehát bekorlátozta magát a mi szintünkre. Jézus ugyebár teljesen Isten, és teljesen ember egyszerre! Harmadrészt: az Isten szeret, és szeretné, hogy ismerjük.

A gyerekeknek a hittanokon, de felnőtteknek is mondják előadásokon, hogy: "Isten maga a szeretet". Ez jól hangzik, és nagyon könnyűnek tűnik. De mi is a szeretet?

Ez az élet legnehezebb kérdéseinek egyike. Mert arról könnyen tudunk beszélni, mi NEM a szeretet. De emberi korlátaink miatt mindent nem tudnánk felsorolni, így a kizárásos logika csődöt is mond.
Egy ideje már gondolkodtam ezen a kérdésen. Szeretni sok mindent szeretek én is, de nem összehasonlítható az a szeretet amit édesanyám iránt érzek, és ahogy szeretem a bablevest. Ez érthető. 
Tehát élből két felé kell csoportosítani ezt a szót. Egyrészt vannak a dolgok, személyek,, amiket, akiket azért szeretek, mert jó érzést kötök hozzájuk. Ilyen pl. egy finom étel, egy jó zene, egy helyszín amihez kellemes élmény köt, vagy az engem útba igazító vadidegen, stb. Ez az érzelmi és benyomásokból felépített része a szeretetnek. Másrészt vannak azok, amiket/akiket úgy szeretek, hogy semmiféle viszonzást nem várok érte, nem azért szeretem, mert közvetlen jó dolgot ad az életemhez. Ez a fajta szeretet munkálkodik az emberben, mikor kiveszi a Balatonból a fuldokló katicabogarat, amikor átadja a helyét az öreg néninek, vagy amikor ételt ad a koldusnak.Közvetlenül egyik sem fog nekem semmi jót adni. Ez egy önzetlen, tiszta szeretet, ami mögött gyakorlatilag nincs érzelem, tudatos döntés.
Isten inkább a második verzióra, az Önzetlen Szeretetre hasonlít szerintem, kiegészítve azzal is, hogy ő ugyanezt az érzést fenntartja azokkal szemben is, akik nemhogy nem tesznek jót vele, hanem egyenesen ártanak neki.
Isten természetéből fakadóan tökéletesen boldog önmagában. A Szentháromság 3 Isteni személye teljes és tökéletes - nincs szüksége az emberiségre. Az imák, böjtök, szertartások sokakban olyan képet jelenítenek meg, mint ha ezek valamiféle örömforrásként, egyfajta kábítószerként gyakorolnának rá hatást. Erről szó sincs! És az Ő csodája, hogy ő a tökéletes boldogságán belül is képes örvendezni és boldognak lenni még inkább, (de közben mindig tökéletesen boldog) minden egyes áldozat miatt, amit érte vagy bármely embertársunkért teszünk.

Isten természete valóban felfoghatatlan egy ember számára, ezért az én képem is tökéletlen. Úgy vélem, (és itt hangsúlyozom, hogy csak vélem, hiszen nem tudhatom) hogy Isten mindig inkább a szándékot nézi, mint magát a végeredményt. Nem teljesítmény orientált, ahogy a szeretet sem az. 
„A szeretet türelmes, jóságos; a szeretet nem irigykedik, a szeretet nem kérkedik, nem fuvalkodik fel. Nem viselkedik bántóan, nem keresi a maga hasznát, nem gerjed haragra, nem rója fel a rosszat. Nem örül a hamisságnak, de együtt örül az igazsággal. Mindent elfedez, mindent hisz, mindent remél, mindent eltűr. A szeretet soha el nem múlik...” 
(1Kor13, 4-8)

Ilyen az Isten. Ő maga nyilatkoztatta ezt ki. Türelmes, jóságos, nem irigykedik, stb.
Aki olvasta már a Szentírást, abban felmerül a kérdés: mi van a sok (főleg) Ó-szövetségi részlettel, amik másnak mutatják? Mi van azzal a résszel, hogy "Isten megkeményíti a fáraó szívét"? Mi van Jóbbal, aki gyakorlatilag ártatlanul szenved? Mi van a mi életünk keserűségével, amit enged, ha nem egyenesen Ő idéz elő?

Testvérek, ehhez nem elég egy bejegyzés. Igény szerint írok majd ezekről is. (Kommenteljetek, ha akarjátok!) Annyit írnék csak le: a ókori ember borzasztóan rosszul ismerte meg Istent. Pont a szeretet maradt ki a hitéből. Ha nem így lett volna, lehetséges, hogy a megváltás nem is ebben a formában, Jézus Krisztus kereszthalálán keresztül zajlik végbe. Mert Jézus azért is jött a világra, hogy kinyilatkoztassa magát az Isten, és rávilágítson, mennyire félreismerték Őt az emberek. Ezért hágja át pl. a szombatot, HA INDOKOLT. Mert betartja Ő is a szabályokat, de megmutatja, hogy a szabály az emberért van, nem fordítva. Az ókori ember egy szigorú, büntető Istent akart látni, mert könnyebb egy ilyet elfogadni, mint egy olyat, aki végtelenül szeret. A büntetést jobban értjük, még az igazságtalant is, mint az indokolatlan szeretet.

Egyelőre ennyi, igény esetén folytatás a "miért engedi Isten ezt, vagy azt" témakörben!

A bejegyzés trackback címe:

https://xinaf.blog.hu/api/trackback/id/tr904947977

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fucking Unicorn 2013.07.18. 16:52:52

Megkérhetlek, hogy magyarázd el nekem kérlek, hogy Isten miért mutatta egy "kegyetlenebb (?) arcát az emberek felé? 16 éves vagyok, és még csak most ismerkedem az Úrral, és ezt még nem értem. Előre is köszi :))

Xinaf · http://publikal.blog.hu/ 2013.07.19. 17:30:24

@Morviniuszka:
Köszi :)

@Fucking Unicorn:
Üdv a blogon!

Úgy gondolom, hogy a kérdés több, mint jó. Sokaknak eszébe jut, és sokan inkább nem kérdezik meg.
Én nem vagyok teológus (de van olyan olvasóm, és ígérte, hogy majd ő is válaszol), így csak a véleményem tudom neked leírni:
Szerintem Istennek nincs kegyetlen arca. Az Ó-szövetség viszont valóban egy sokkal szigorúbb, néhol kifejezetten vérszomjasnak tűnő Istennek írja le. Úgy vélem, az emberek valamiért akkor is, és most is szerettek volna egy dühös Istent látni, mert azt könnyebb hova tenni, mint egy valóban tökéletes és jóságos Istent, ezért Istent is kegyetlennek látatja.
Jézus azért jött el, hogy rendbe tegye az emberek Istenről alkotott képét. Nem akarok általánosságokba beszélni, így megkérhetlek, hogy írj 1-2 konkrét példát a "kegyetlenebb arcáról" Istennek? És akkor arról közösen elfilozofálgatunk-teológizálgatunk.

mezeinewsee 2013.07.21. 19:45:43

@Fucking Unicorn: Valóban jó a kérdés. A válasz egyszerű, de mégis bonyolult. Isten ott sem a kegyetlenebb arcát mutatta (mert nincs neki olyanja). Az Ószövetségben is megtalálhatjuk a szerető atya, sőt, anya (!!!) képet ("És megtagadhatja-e szeretetét az asszony méhe magzatától? És ha meg is tenné, én akkor sem vetnélek el téged), a szerelmes képet (egész Énekek éneke, stb.).
De akkor mi van a gyilkolászásokkal? -kérdezhetik. Egyszerű. A Bibliát nem íródeákok írták. Isten sugalmazta, de nem diktálta, az Úr szavát leíró ember saját történelmébe, egyéniségének, műveltségének megfelelően írta le a kinyilatkoztatott igazságot. Aki leírta, annak természetes volt a gyilkosság, a bosszú. Isten gondoskodásáról meg tapasztalata volt, és a kinyilatkoztatott igazságból, a sugalmazásból TUDTA, hogy Isten mindig vele van. Ebből akkor mi jött ki? Isten velem van a gyilkosságban, a bosszúban is.
Jézus kellett, hogy rendbe tegye ezt a helyzetet, hogy megmutassa az Atya igazi arcát.

Fucking Unicorn 2013.07.23. 22:39:37

@mezeinewsee: az a vers amit idéztél melyik könyvében van a bibliának? :) egyébként igazából arra gondoltam, hogy Isten miért engedi meg, hogy a jó emberek szenvedjenek. Pl. anyukámat 12 évesen meg akarta ölni a saját anyja (rájuk nyitotta a gázcsapot) és egyéb finomságok. Hogy ilyenkor Isten miért nem próbál beavatkozni, vagy tenni valamit?

mezeinewsee 2013.07.24. 21:02:58

@Fucking Unicorn: Iz 49,15-16.
Megint egy jó kérdés... Isten szabad akaratot adott. Ez nagy felelősség is... mi, emberek, nem csak teremtmények vagyunk, hanem Isten valódi kiválasztottjai. Nem rabszolgák. Ha valaki ezzel visszaél, az nem Isten akarata. (Gyakorlatilag mindannyian visszaélünk vele, ez a bűn.).
A másik érdekes dolog, hogy az ember élete végtelen. Itt, a földön az a 10-20-80-90 év, az csak a kezdet. A lényeg ezután jön. Ha így vesszük, az itteni szenvedések, bár most éppen baromi rosszak, de csak röpke epizódok az életünkbe. Egyszerű példával: gondolj vissza egy harmadikos korodbeli dolgozatra! Akkor féltél, most meg? Emlékszel egyáltalán rá? Olyan rég volt, és annyi minden történt azóta, hogy nemhogy a félelemre nem emlékszünk, hanem a szituációra sem.
Ennek ellenére van olyan, hogy Isten közbe avatkozik. Anyukád esetében valószínűleg azért tette ezt, mert téged is akart, és ha akkor, 12 évesen meghal, akkor ugyan ez neki "futó kellemetlenség" (hiszen az élete folytatódik Istennel, méghozzá százszor jobban), de Te, aki Isten tervében már akkor szerepeltél, nem születsz meg.
süti beállítások módosítása